Adaptační plán MŠ pro nově nastupující děti

Milé maminky a tatínkové.

Určitě že se všichni shodneme na tom, že nejvíc ze všeho si přejeme, aby se dětem u nás ve školce líbilo a aby nástup proběhl bez slziček. Vaše děti byly doposud hlavně s Vámi a s členy Vaší rodiny. Se širší společností se setkávaly pouze v přítomnosti Vaší či s někým, koho bezpečně znají. Teď to bude poprvé, kdy budou v naprosto cizím prostředí samy. Všichni chceme tento přechod zvládnout nenásilně a citlivě dle potřeb každého dítěte. 

Co je pro to možné udělat? 

Nabízíme Vám zkušenosti a tyto osvědčené postupy:

Když je Vaše dítě již do MŠ přijato, ale jste prozatím v období před konkrétním dnem nástupu:

  • domluvte si možnosti návštěv ve školce v odpoledních hodinách. Jedná se o čas mezi 15:00 – 16:00, kdy můžete navštívit třídu, prohlédnout si prostory, seznámit se s p. učitelkami, děti si mohou pohrát s hračkami i ostatními dětmi
  • přijďte se podívat na venkovní akce pořádané školkou 

Při samotném zahájení docházky do mateřské školy:

Počáteční fáze

Maminka nebo tatínek přijde s dítětem do MŠ (pokud možno vždy ve stejnou dobu), poté se rodič s dítětem rozloučí a školku opustí. Je možné podpořit proces zvykání si ve školce přinesením např. oblíbené plyšové hračky dítěte. Pokud je třeba (dítě se nechce snadno rozloučit), rodič s ním vstoupí do třídy a hraje si spolu s ním. Postupně zkouší přejít do role pozorovatele a je k dispozici pro případ, že by dítě potřebovalo podporu. Když je to možné, rozloučí se a odejde.

 

Stabilizační fáze

Během této fáze navštěvuje dítě MŠ pouze na dopolední pobyt včetně oběda. Tato fáze trvá tak dlouho, dokud dítě nezvládne dopolední pobyt bez pláče a stezku po rodičích.

 

Přechod na spaní

Tato fáze nastává tehdy, když dítě zvládne po určitou dobu (dle individuálních potřeb) dopolední pobyt v MŠ bez pláče a akceptuje učitele jako „bezpečnou základnu“, nechá se od něj uklidnit, hraje si (případně se i zapojuje samostatně do činnosti s ostatními dětmi).

V takovém případě je možné přistoupit k prvnímu pokusu o přespání dítěte v MŠ. Rodič dítě na tento krok dopředu připraví. Pokud dítě při prvním pokusu o spaní pláče a je k neutišení, je vhodné s dalším pokusem spaní několik dnů vyčkat.

 

Závěrečná fáze

Pokud dítě zvládne bez problému spát jednou týdně, je možné zkusit spaní častěji – dle možností a potřeb dítěte.

Adaptace je ukončena v případě, že se dítě cítí v MŠ bezpečně, nemá strach, je klidné, hraje si, zkouší nové činnosti. Posléze se pokouší navazovat kontakty s ostatními dětmi i dospělými zaměstnanci.

 

 

 

Fakultní základní škola a Mateřská škola Olomouc příspěvková organizace